Sabtu, 4 Ogos 2012

| Cinta Materialistik |

| It's that true ? | ask yourself and myself about it |


Assalamualaikum, dan salam sejahtera. Dah masuk hari ahad dah, dan it's 16th ramadhan guys.

Alhamdulillah, praise to Him because still giving us a good oxygen and happy life with friends and family. I hope all my friend here is feed as a fiddle,
(macam tulis karangan Bahasa Inggeris masa darjah enam dulu ler Ain !)
Okay just straight to our discussion for today pasal "cinta materialistik"

aku terpanggil untuk menulis sedikit mengenai tajuk kali ni, hei korang mesti pernah bercinta. start korang masuk sekolah korang dah gedik-gedik kan, antara kaum bukan sejenis bukan ?
Hahahahai tidak lah aku terkecuali dalam hal ini. Okay jom buat definisi dan faham apakah cinta materialistik ni .. .

Cinta Itu Nadi Terangi Akal : That means CINTA or LOVE, so sweet weh !

[M[A[T]E[R]I[A]L[I[S[T[I[K] itu apa ?

"menurut kamus dewan edisi keempat, materialistik didefinisikan sebagai : berkaitan dengan kebendaan, bersifat kebendaan, mengutamakan ( mementingkan) kebendaan"

Sudah jelas, kalau kita faham material tu jer dah merujuk kepada benda, jadi benda yang tidak bernyawa kan. percaya atau tidak kebanyakkan antara kita pada hari ini memang memilih pasangan kerana kebendaan yang dia ada bukan kerana cinta yang benar-benar lahir atas sifat manusia sebenarnya. Dalam islam juga telah menggariskan beberapa panduan untuk memilih pasangan kan .. seperti huraian di bawah ini

1. Yang beragama & berakhlak mulia
2. Bersifat pengasih & penyayang
3. Boleh melahirkan zuriat
4. Masih perawan
5. Tiada jurang perbezaan yang besar
6. Bukan keluarga yang terdekat

kalau nak lagi detail korang boleh ler click ni : (laman perkahwinan)
atau link ni : (Can't buy me love)

semuanya terpulang kepada kita nak pilih yang bagaimana kan, tapi hidup di zaman moden macam ni memang semua nak high class punya barang kan sampai nak cari GF atau BF pun yang kaya kaya kan. habis yang tak kaya kaya bagaimana ? akan tak de life ? wahahahahaha ! jangan begitu wahai kawan-kawan macam korang cakap
"Kami ada hak untuk memilih pasangan" hei percayalah wang dan harta bukan segalanya untuk menjamin kebahagiaan hidup. tapi bila fikir balik, no money no talk kan ? yelah kalau dapat pasangan yang materialistik bagaimana korang nak handle, sebab nama pun sayang kan ..

| Sakit kepala GF/BF aku Materialistic Person |

berikut ialah ciri-ciri pasangan korang Materialistik !

1. Barang nak standart jer, takmauu la barangan bundle. Nak GUCCI, VICTORIA SECRET
2. Bila cerita pasal event dalam hidup korang dia start boring, cuba cerita pasal kalau dapat gaji (konfem celik mata)
3. Selalu ajak shoping dekat tempat-tempat standart jer tamauu "CAP PASARMALAM"
4. Tiba-tiba menceritakan hasratnya nak pakai kereta, tapi mintak korang yang belikan. (hahahahahai ni parah, sebab kawan aku ada sorang macam ni)
5. Kalau time birthday dia, dia siap demand suruh belikan hadiah yang branded ler kononnya.

Teruk eh ? erm entah ler kan, kalau macam ni baik tak payah bercinta .. baik duduk diam-diam jer. Duduk menghabiskan duit untuk pasangan, yang belum tentu akan jadi milik kita. tersangatlah membazirkan tenaga anda sendiri. Hebat nampak nya aku berceloteh kan walaupun bila aku baca sendiri macam topsy-turvey aku try the best untuk explain kan pada seorang kawan aku ni.

Dia sangat sayangkan GF dia, tapi GF dia buat tahi dekat dia. demand macam-macam bajet kawan aku ni anak orang kaya la sangat. spender pun mak beli kan lagi, ni suka suki nak mintak macam-macam. yang kawan aku ni pun satu, takmo fikir panjang then bila dah kena dekat dia. dah pening-pening macam ni memang serabut la otak dia lepas dia tanya dekat GF dia ni "do youu really love me baby ?" tercengang GF dia nak jawab, sebab alasan GF dia ni dia memang sayang dekat kawan aku ni but she said "i'm happy sayang because you faham i, apa yang i nak you mesti bagi kan" tapi lama-lama lemak lah weh nak tahan dengan GF yang berperangai macam ni kan. dok tanya pendapat aku, berpanjang lebar lah aku bagi nasihat dekat dia. try to neturalize kan keadaan dia balik, walaupun aku tak pandai nak nasihatkan but fikir panjang la dude aku cakap. kalau kau sayang kan dia, dia mestilah memahami kau. bukan dok perabih duit kau kan.

To my dude friend, fikir panjang bro. ! Please untuk kebaikan kau. :)

p/s : ni hanyalah pendapat aku yang semangnya daif dengan ilmu, weh kalau salah sila la komen yer .. nasihat untuk aku jugak jangan terlalu memilih pulak kan .. tapi.. entah la guys !


Tiada ulasan:

Catat Ulasan