Selasa, 24 Ogos 2010

kajian mengenai penakhlukan KONSTANTINOPEL


Nabi Muhammad saw pernah berkata
" Sesungguhnya Konstantinopel itu pasti akan dibuka. Sebaik-baik ketua adalah ketuanya yang baik,sebaik-baik tentera adalah tenteranya yang baik, dan juga rakyatnya yang baik"

H.R Ahmad bin Hanbal Al-Musnad 4/335


begitulah yang dikatakan oleh Nabi Muhammad S.A.W yang menyatakan bahawa konstantinopel akan di takhluki oleh kerajaan Islam pada suatu hari nanti..
cerita mengenainya aku amat tertarik dengan perwatakan yang diceritakan oleh sejarahwan mengenai keperibadian Sultan Muhammad Al-Fateh iaitu penakhluk semasa kerajaan Byzantine..ikutkan baginda tidak pernah sekali meninggalkan solat fardhu, solat tahajud dan solat rawatib dari baginda baligh hinggakan hembusan terakhir baginda
baginda mula menaiki takhta ketika baginda berumur 19 dan ada yang mendakwa pada umurnya 21 tahun baginda menyerang konstantinopel..
bagi aku semangat yang ada pada Sultan Muhammad Al-Fateh ini adalah semangat yang sepatutnya kita contohi lebih2 lagi kita nie sebagai remaja...
buat masa sekarang nie aku tengah banyak mengkaji mengenai kota konstantinopel nie bagi menguatkan hujah nak tulis jawapan bagi kertas tamadun Islam nanti..insyaAllah..:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan