Selasa, 24 Mei 2011

lagenda skinhead malaysia

ingatkah anda dengan band skinhead ini?

Assalamualaikum dan selamat petang buat semua pembaca setia :D

okela sebenarnya aku baru lepas mengemas satu rumah ni erm penat la kan yelah chef dalam rumah sepenuh masa la katakan. jadi macam-macam kerja yang perlu dilakukan cik norain ni.

haha penat tak penat kena la buat kan siapa lagi yang nak diharapkan dalam rumah ni. mizah dah kerja, iqah pulak dah masuk asrama adik yang lagi dua orang tu pulak sekolah sesi pagi dan petang. Alhamdulillah dan settle dah pun sekarang bagi aku on pc demi nak menyambung penulisan blog lapuk ni.

beberapa ketika lepas aku kan agak sibuk ditambah idea yang agak kurang untuk menulis jadi ku hadiahkan waktu ini buat diriku untuk menconteng blog ini dengan rasa gembira. haha (apa aku tulis ni?)

baiklah entri aku di facebook hari ini adalah mengenai SKINHEAD kalau dalam bahasa melayu nya ialah KULITKEPALA yeke? haha melawak je.

kalau ikut sejarah kedatangan budaya skinhead ini dibawa oleh kumpulan A.C.A.B. nak dikatakan memang lah fenomena hebat dalam sejarah kebangkitan remaja-remaja melayu. majoriti pengikut skinhead ialah remaja kita. jadi aku tidak lah ketinggalan mengkuti arus perkembangan muzik yang dibawa oleh kumpulan ini.

aku bukanlah pengikut tapi meminati genre muzik yang dibawa oleh kumpulan A.C.A.B. zaman aku sekolah menengah dulu banyak kawan-kawan sekolah aku terutama lelaki memang baru nak up tiru la dress up ala-ala skinhead ni. haha lawak je kan aku pun jenis suka usha-usha je jadi takde la sampai nak tiru gaya macam tu kan.

lagu-lagu A.C.A.B ni pun banyak yang aku tahu dari uncle aku la kan dia la selalu cerita pasal budaya skinhead ni dekat aku. dia pun selalu ikut kawan-kawan pergi GIG entah la aku tak tahu la sangat pasal dekat mana dia orang selalu GIG tu tapi aku suka dengar cerita-cerita macam ni.

dulu masa zaman sekolah menengah memang la layan lagu-lagu ni lepas dah ada komitmen dalam pelajaran aku serius la tak layan la sangat. jadi bila dah duduk rumah ni aku terjumpa satu folder dalam pendrive ada lagu-lagu A.C.A.B masa ni la mengulit kembali kisah kebangkitan SKINHEAD di malaysia.

woooo masa hebatnya budaya skinhead ni perghhhh banyak media mengecam gejala ini. sering je kita dengar yang budaya skinhead ni memang bertentangan dengan budaya Islam.
macam-macam kan jauh dari persimpangan norma manusia. entah la kan tapi yang penting dekat sini ialah aku hanya meminati lagu-lagu yang dibawa oleh kumpulan ini. :D

okela aku akan post satu salinan artikel dari satu blog ni. aku klik-klik je masa ni tiba-tiba terjumpa kisah vokalis A.C.A.B. jadi korang baca la ye dan baru boleh faham.

p/s: siga saga~ oi oi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan